Rugpijn

Niets is vervelender dan rugpijn. Pas als je hiermee te maken hebt, besef je hoeveel jij je rug op een dag gebruikt en hoe belangrijk je rug voor je is. Mocht je te maken hebben met rugpijn, dan heb je wellicht iets aan onderstaande tips.

rugpijn

Rechtop, ontspannen schouders, leuning in de rug en voeten aan de grond

De belangrijkste tip is om te proberen te slapen, iets dat in de praktijk niet meevalt. Je hebt rugpijn, slaapt slecht en daardoor voelt het alsof de pijn alleen maar erger wordt. Probeer het eens op je zij met een kussen tussen je knieƫn. Meestal neemt dan de druk op je rug behoorlijk af. Het aannemen van een juiste houding helpt je om de pijn te verlichten. Zit dus rechtop, ontspan je schouders en voel de stoelleuning in je rug. Zorg ook dat je de voeten plat aan de grond houdt.

Vraag je fysiotherapeut om oefeningen voor je rug

Is je rugpijn amper te verdragen? Behalve paracetamol kun je ook kiezen voor ontstekingsremmende en koortsverlagende middelen. Eventueel kan je huisarts je spierverslappers voorschrijven. Om rugpijn te voorkomen of te verminderen is het goed om te zorgen voor sterke rugspieren. Een fysiotherapeut kan je oefeningen aandragen waarmee jij die spieren sterker maakt. Het is ondertussen wetenschappelijk aangetoond dat door meer kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen de pijn aan je rug kan verminderen.

Blijf ondanks de pijn toch in beweging zonder de rug te forceren

Hoeveel last je ook hebt van je rug, probeer wel altijd te blijven bewegen. Neem alleen de eerste twee dagen echt rust, probeer daarna weer te bewegen zonder uiteraard je rug te forceren. Zeker zwemmen, wandelen en ook yoga zijn prima manieren om te bewegen met rugpijn. Ook ijs en warmte zullen je rug goed doen. Is er sprake van een ontsteking, dan zal ijs de rug in eerste instantie goed doen. Na een paar dagen schakel je van koud naar warm. Ook een warmtepleister kan helpen je rug te ontspannen. Het is overigens minder verstandig om met een dergelijke pleister te gaan slapen. Dan kunnen namelijk wel eens brandwonden ontstaan.

Een massage kan zelfs een preventieve werking hebben

Heb je te maken met rugpijn dan zal een massage je goed doen. Een dagelijkse massage van tien minuten helpt zelfs preventief tegen ontstekingen in de spieren van je rug. Juist om die reden is een massage ook goed om te herstellen van een blessure aan je rug.