Archieven juni 2019

Multivitamines

Natuurlijke multivitamine

Multivitamines bevatten vitamines en mineralen. Deze stoffen worden als er sprake is van de juiste kwaliteit doorgaans goed door het lichaam opgenomen en dat is uiteraard precies wat je met het product voor ogen hebt. Het lichaam ziet ze dan als een ‘lichaamseigen’ stof. Bepaalde voedingsstoffen hebben echter een synthetische variant. Deze stoffen gedragen zich toch heel anders dan de natuurlijke stof, waarvan vitamine E een goed voorbeeld is. En dat terwijl we lichamelijk behoefte hebben aan alleen de natuurlijke variant.

Natuurlijke multivitaminen zijn dun gezaaid

Natuurlijke multivitaminen zijn dun gezaaid en komen daarom op synthetische wijze tot stand. Ze zouden anders wel heel erg duur worden. Voor bijvoorbeeld de vitaminen van het B-complex en vitamine C maakt het niet uit of ze nou natuurlijk zijn of synthetisch. Beide vormen, uit de sinaasappel of uit de fabriek, zijn precies dezelfde vitamine C en werken hetzelfde in het menselijk lichaam.

Er kunnen bijwerkingen ontstaan

Natuurlijke multivitaminen bevatten mineralen die altijd gebonden moeten zijn aan de drager. Er zijn zogenaamde anorganische dragers (zoals oxide en carbonaat) en organische dragers zoals bijvoorbeeld citroenzuur. Sommige mineraalverbindingen worden beter door het lichaam opgenomen dan andere. Anorganische verbindingen kunnen bijwerkingen hebben en dat is precies de reden dat er altijd gekozen moet worden voor de natuurlijke multivitamine.

Bewezen goede mineraalverbindingen

Natuurlijke multivitamine vind je alleen terug in kwaliteitsproducten waarvan bewezen is dat het lichaam het goed opneemt en er geen bijwerkingen ontstaan. Voorbeeld van een natuurlijke multivitamine zijn bijvoorbeeld ook voedingssupplementen die gebaseerd zijn op de orthomoleculaire voedingsleer. De mineraalverbindingen zijn bewezen goed en er wordt gebruik gemaakt van vitamine E in de natuurlijke vorm.

Goedkoper maar toch weggegooid geld

Een kwaliteitsproduct met natuurlijke multivitamine moet altijd duidelijk herkenbaar zijn omdat op het etiket de gebruikte dragers vermeld staan. Je vindt ze tussen haakjes, vaak meteen achter het toegepaste mineraal. Staat er niets achter het mineraal? Dan is de drager niet te achterhalen en is de kans levensgroot dat er goedkopere en minder goede opneembare mineraalverbindingen in het product verwerkt zijn. Dit zie je met name terug in de goedkopere varianten. De prijs is dan wel aantrekkelijk laag, in feite is het duurkoop omdat je gerust kunt zeggen dat je bepaald niet krijgt wat je wenst. Weggegooid geld dus. Daarom is het altijd verstandig om na te gaan of de natuurlijke multivitamine wel goed werkt. Dat doe je dus door de verpakking goed te lezen.

Afvallen met voeding, Personal trainer

Afvallen met voeding kan als erg lastig worden ervaren. Het kan dan ook moeilijk zijn om zelf je eetpatroon aan te passen. Dit kan liggen aan verschillende factoren zoals niet weten wat je precies moet eten om af te vallen of niet weten op welke tijdstippen deze maaltijden genuttigd moeten worden. Een personal trainer kan je hierbij goed helpen. Hij of zij kan samen met jou een voedingsschema opstellen. Ook is het mogelijk om samen met de trainer te gaan sporten. Door niet alleen bezig te zijn met voeding, maar ook te gaan sporten zul je sneller resultaat gaan boeken.

Het opstellen van een voedingsschema

In een voedingsschema kun je je voeding aflezen met de bijbehorende calorieën en voedingsstoffen. Meestal worden hierin niet alle voedingsstoffen gezet, maar alleen de macrovoedingsstoffen, dit zijn vetten, koolhydraten en eiwitten. In het voedingsschema vul je alles in wat je normaal op een dag eet, je kan daarvoor verschillende methodes gebruiken. Je zoekt bij alle voeding de bijbehorende hoeveelheden voedingstoffen en calorieën. Door op het etiket van het product te kijken of door op internet te zoeken zul je deze informatie snel vinden. Als je de hoeveelheden hebt gevonden vul je deze hoeveelheden in, in het voedingsschema. Zo weet je precies wat je op een dag binnen krijgt. Als je weet wat je van alles ongeveer binnen krijgt kan je beginnen met het opstellen van een eigen voedingsschema. Door dit samen te doen met je personal trainer weet je zeker dat je de goede dingen in het schema opneemt.

Voordelen van een eigen trainer

Het is soms lastig om de motivatie te vinden om te sporten. Met behulp van een personal trainer worden er snel resultaten geboekt. Met de hulp van een personal trainer kun je veel meer. Je zult vast wel eens niet weten hoe een oefening werkt of hoe je de oefening moet uitvoeren. Een trainer weet hier natuurlijk alles van en kan je hier advies in geven. Bij de trainingen zal een trainer uiteraard kijken naar wat jij kan en wat voor jou handig is. Dit gaat niet zonder het opzoeken van jouw grenzen. Als er altijd op niveau getraind blijft worden, zal er geen vooruitgang worden geboekt. Het kan lastig zijn om zelf je grenzen op te zoeken. Maar hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de belastbaarheid van jouw lichaam. Een personal trainer kan dit goed inschatten. Door het combineren van afvallen met voeding en sporten zal je snel resultaat zien.

Voedingssupplement creatine in Breda

Creatine kan een handig middel zijn voor mensen die intensief sporten. Sporters kunnen door dit voedingssupplement hun trainingen langer doorzetten. Het middel helpt ook bij de opbouw van een spiermassa. Sporters in Breda kunnen dit middel dus overwegen.

Wat is het?

Creatine wordt door het lichaam aangemaakt en is dus niks nieuws voor je lichaam. Je lichaam maakt zo’n één tot twee gram creatine per dag aan. Dit is niet de enige bron om dit stofje te krijgen. Dit stofje krijg je namelijk ook binnen vis en vlees. Deze voedingsmiddelen zijn daarom ook geschikt voor jou als sportvoeding.
Creatine is verantwoordelijk voor het energie in je spieren. Creatine zorgt er dus voor dat je minder snel vermoeid raakt na een lange training. Als je dus een lange training wil volgen, is het handig om creatine te nemen voordat je aan een training begint. Als je dit voedingssupplement inneemt voor het trainen, zal je ook merken dat je zwaardere gewichten kan tillen. Hierdoor kan je dus sneller een spiermassa opbouwen. Na een training zorgt creatine er ook voor dat de spierschade wordt verminderd na het sporten. Je lichaam zal sneller herstellen en zal dan klaar zijn voor een volgende training.

Voordeel gebruik voedingssupplement creatine

Sporters in Breda zouden dit middel kunnen gebruiken als zij een training willen volgen die zwaarder is. Doordat sporters minder snel moe worden kunnen zij langer doorgaan. Ook de spieren hebben er profijt van. Een sporter in Breda kan bijvoorbeeld een zwaardere krachttraining doen, de spieren kunnen namelijk meer aan.

Aanbevolen dagelijks hoeveelheid

De hoeveelheid creatine is variërend. Dit heeft te maken met lichaamsgewicht. De aanbevolen hoeveel creatine kan dus afwijken. Wel is er een richtlijn. De richtlijn die wordt aangehouden staat op 0,3 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag. Voor een sporter van 80 kg is dat 24 gram per dag. Als je de hoeveelheid uit een normale voeding wil halen, kom je in een lastige situatie. De hoeveelheid in een normale voeding is bijna niet te doen. 4 gram creatine staat namelijk gelijk aan één kilogram rundvlees. Dat is dus onmogelijk, want als je het probeert is het ongezond en zal je merken dat het onhaalbaar is. Daarom zou een sporter in Breda dit voedingssupplement kunnen gebruiken.

Handig of niet?

Als jij serieus bezig bent met het sporten dan is het handig om dit middel te gebruiken. Je hebt dan een betere uithoudingsvermogen. Als serieuze sporter in Breda is het dus aangeraden.

Meer informatie over voedingssupplementen

Manuele therapie

Manuele therapie is een alternatieve geneeswijze zoals osteopathie en acupunctuur dat bijvoorbeeld ook zijn. De therapie richt zich met name op de wervelkolom. Als geen ander is de manueel therapeut in staat om de beweeglijkheid van de gewrichten te vergroten door bepaalde gedoseerde impulstechnieken toe te passen. Deze techniek wordt in de volksmond ook wel kraken genoemd.

manuele therapieVooral een kwestie van techniek, niet van kracht

De manueel therapeut wordt dus ook wel eens kraker genoemd. Dit komt omdat hij je gewrichten op een bepaalde wijze manipuleert met als doel de mobiliteit te vergroten. Tijdens die manipulatie kan een krakend geluid ontstaan. Veel mensen zweren ondertussen bij manuele therapie, vooral omdat het de pijn vrij snel iets draaglijker kan maken.

De geroemde gedoseerde impulstechnieken

Manuele therapie is een kwestie van techniek, niet van kracht. De manueel therapeut heeft soms aan zacht trekken en duwen al voldoende om verlichting te bieden. In bepaalde gevallen worden deze technieken uitgevoerd samen met de eerder genoemde gedoseerde impulstechnieken.

Je voelt minder pijn en een grotere mate van beweeglijkheid

De krak, die ontstaat uit een gasbelletje in je lichaam, voelt overigens niet pijnlijk aan. Ervaringsdeskundigen zeggen dat het heel kort ietwat vreemd aanvoelt. Wat voor de ervaringsdeskundigen vooral geldt is dat de pijn na de bekende krak vaak al een stuk minder heftig is. Ook voelt men meteen een grotere mate van bewegingsvrijheid. Dit verklaart voor een groot deel de populariteit van de manueel therapeut.

Veel problemen aan het bewegingsapparaat komen uit de wervelkolom

Manuele therapie en de wervelkolom zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vanuit de wervelkolom ontstaat, zo zegt de filosofie van manuele therapie, heel veel problemen. Vaak is de wervelkolom overbelast en werken de gewrichten niet goed. Spieren verkrampen en de pijn kan daardoor weer naar verschillende richtingen uitstralen. Manuele therapie gaat ervan uit dat als je problemen aan je wervelkolom oplost, ook de andere klachten verdwijnen.

Het zelfherstellend vermogen van het lichaam

Manuele therapie gaat toch al sterk uit van het zelfherstellend vermogen van het lichaam. Vandaar dat behalve behandelingen ook altijd voldoende ruimte is voor advies om in de toekomst klachten te voorkomen. In dat kader krijgt de patiėnt vaak ook huiswerk in de oefeningen voor thuis of in de sportschool mee. Dit zijn met name oefeningen die gericht zijn om meer stabiliteit te krijgen in de nek en de lage rug. Kweek je die stabiliteit, dan zul je minder snel te maken krijgen met klachten aan de wervelkolom.

Meer over manuele therapie vind je door hier te klikken!